Spanish Poems





TRADUTTORE TRADITORE

About this blog
Poemas en Inglés es un blog que pretende acercar poemas de lengua inglesa al castellano
Sentences
"Por principio, toda traducción es buena. En cualquier caso, pasa con ellas lo que con las mujeres: de alguna manera son necesarias, aunque no todas son perfectas"

Augusto Monterroso

-La palabra mágica-

"Es imposible traducir la poesía. ¿Acaso se puede traducir la música?"

Voltaire

"Translating poetry is like making jewelry. Every word counts, and each sparkles with so many facets. Translating prose is like sculpting: get the shape and the lines right, then polish the seams later."

James Nolan

"La traducción destroza el espí­ritu del idioma"

Federico García Lorca
Gustavo Adolfo Bécquer -Rima XCIX. Lejos y entre los árboles...-
viernes, 15 de junio de 2007
Rima XCIX. Lejos y entre los árboles...

Lejos y entre los árboles
de la intricada selva
¿no ves algo que brilla
y llora? Es una estrella.

Ya se la ve más próxima,
como a través de un tul,
de una ermita en el pórtico
brillar. Es una luz.

De la carrera rápida
el término está aquí.
Desilusión. No es lámpara ni estrella
la luz que hemos seguido: es un candil.


Rhyme XCIX. Do you not see something...

Do you not see something
shining and weeping
faraway amid the trees
of the intricate woods? It's a star.

Now nearer it appears
visible as if through tulle,
shining on the portico
of the hermitage. It's a light.

This fast race is run.
Disillusionment. The light
we have followed is neither
lamp nor star. It's a candle.

Translated by Michael Smith

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Gustavo Adolfo Bécquer -Rima XCVIII. Nave que surca los mares...-
Rima XCVIII. Nave que surca los mares...

Nave que surca los mares,
y que empuja el vendaval,
y que acaricia la espuma,
de los hombres es la vida;
su puerto, la eternidad.


Rhyme XCVIII. Ship that furrows the seas...

Ship that furrows the seas,
and is pushed by the wind,
and caressed by the foam,
this is the life of men;
the port, eternity.

Translated by H. Landman

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Gustavo Adolfo Bécquer -Rima XCVII. Esas quejas del piano...-
Rima XCVII. Esas quejas del piano...

Esas quejas del piano
a intervalos desprendidas,
sirenas adormecidas
que evoca tu blanca mano,
no esparcen al aire en vano
el melancólico son;
pues de la oculta mansión
en que mi pasión se esconde,
a cada nota responde
un eco del corazón.


Rhyme XCVII. Those grumbles of the piano...

Those grumbles of the piano
given off at intervals,
sleepy sirens
that evoke your white hand,
do not spread their melancholy sound
through the air in vain;
because in the secret mansion
where my passion is hidden,
to each note responds
an echo of the heart.

Translated by H. Landman

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Gustavo Adolfo Bécquer -Rima XCVI. Para encontrar tu rostro...-
Rima XCVI. Para encontrar tu rostro...

Para encontrar tu rostro
miraba al cielo
que no es bien que tu imagen
se halle en el suelo;
si de allí vino,
el buscaba su origen
no es desvarío.


Rima XCVI. In order to find your face...

In order to find your face
I looked to the sky
for it is not fitting that your image
be found on the ground;
if it came from there,
the search for its origin
is not delusional.

Translated by H. Landman

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Gustavo Adolfo Bécquer -Rima XCV. Yo me acogí...-
Rima XCV. Yo me acogí...

Yo me acogí, como perdido nauta,
a una mujer, para pedirle amor,
y fue su amor cansancio a mis sentidos,
hielo a mi corazón.

Y quedé, de mi vida en la carrera,
que un mundo de esperanza ayer pobló,
como queda un viandante en el desierto:
¡A solas con Dios!


Rhyme XCV. I took refuge...

I took refuge, like a lost ship,
in a woman, so she would love me,
and her love was fatigue to my senses,
ice to my heart.

I was left, in the course of my life,
who only yesterday lived in a world of hope,
like a hiker is left in the desert:
Alone with God!

Translated by H. Landman

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Gustavo Adolfo Bécquer -Rima XCIV. Quién fuera luna...-
Rima XCIV. Quién fuera luna...

¡Quién fuera luna,
quién fuera brisa,
quién fuera sol!

¡Quién del crepúsculo
fuera la hora,
quién el instante
de tu oración!

¡Quién fuera parte
de la plegaria
que solitaria
mandas a Dios!

¡Quién fuera luna
quién fuera brisa,
quién fuera sol! ...


Rhyme XCIV. Were I moon...

Were I moon,
were I breeze,
were I sun!

Were I the hour
of the twilight,
I the moment
that you spoke!

Were I part
of the submission
that a hermit
vows to God!

Were I moon,
were I breeze,
were I sun! ...

Translated by H. Landman

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Gustavo Adolfo Bécquer -Rima XCIII. Si copia tu frente...-
Rima XCIII. Si copia tu frente...

Si copia tu frente
del río cercano la pura corriente
y miras tu rostro del amor encendido,
soy yo, que me escondo
del agua en el fondo
y, loco de amores, a amar te convido;
soy yo, que, en tu pecho buscada morada,
envío a tus ojos mi ardiente mirada,
mi blanca divina...
y el fuego que siento la faz te ilumina.

Si en medio del valle
en tardo se trueca tu amor animado,
vacila tu planta, se pliega tu talle...
soy yo, dueño amado,
que, en no vistos lazos
de amor anhelante, te estrecho en mis brazos;
soy yo quien te teje la alfombra florida
que vuelve a tu cuerpo la fuerza de la vida;
soy yo, que te sigo
en alas del viento soñando contigo.

Si estando en tu lecho
escuchas acaso celeste armonía
que llena de goces tu cándido pecho,
soy yo, vida mía...;
soy yo, que levanto
al cielo tranquilo mi férvido canto;
soy yo, que, los aires cruzando ligero
por un ignorado, movible sendero,
ansioso de calma,
sediento de amores, penetro en tu alma.


Rhyme XCIII. If the clear current...

If the clear current
of the nearby stream replicates your features
and you see a face on fire with love,
it is I who hide
in the depths of the water
and, crazed with love, invite you to love;
it is I who seek to dwell in your bosom,
send to your eyes my ardent glance,
my divine white...
and light up your face with the fire I feel.

If in the middle of the valley
you slowly get confused by your lively passion,
your figure totters, your waist bends...
It is I, beloved mistress,
who, in unseen loops
of gasping love, clasp you in my arms;
it is I who weave the flowery carpet
that restores to your body the force of life;
it is I, who follow
you dreaming, on wings of the wind.

If lying in your bed
listening perhaps to celestial harmonies
that fill your innocent bosom with rapture,
it is I, my life...
it is I, who raise
to the tranquil sky my impassioned song;
it is I who, treading the air lightly
by a forgotten, shifting path
eager for relief,
thirsty for love, penetrate into your soul.

Translated by H. Landman

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Gustavo Adolfo Bécquer -Rima XCII. Apoyando mi frente calurosa...-
Rima XCII. Apoyando mi frente calurosa...

Apoyando mi frente calurosa
en el frío cristal de la ventana,
en el silencio de la oscura noche
de su balcón mis ojos no apartaba.

En medio de la sombra misteriosa
su vidriera lucía iluminada,
dejando que mi vista penetrase
en el puro santuario de su estancia.

Pálido como el mármol el semblante;
la blonda cabellera destrenzada,
acariciando sus sedosas ondas,
sus hombros de alabastro y su garganta,
mis ojos la veían, y mis ojos
al verla tan hermosa, se turbaban.

Mirábase al espejo; dulcemente
sonreía a su bella imagen lánguida,
y sus mudas lisonjas al espejo
con un beso dulcísimo pagaba...

Mas la luz se apagó; la visión pura
desvanecióse como sombra vana,
y dormido quedé, dándome celos
el cristal que su boca acariciara.


Rhyme XCII. Resting my warm forehead...

Resting my warm forehead
on the cold crystal of the windowpane,
in the silence of the dark night
my eyes did not stray from her balcony.

In the midst of mysterious shadow
her window was clearly illuminated,
letting my vision penetrate
the pure sanctuary of her abode.

Pale like marble her face;
her blonde hair unbraided,
caressing her silky curves,
her alabaster shoulders and her throat,
my eyes saw this, and my eyes
when seeing such beauty grew disturbed.

She looked in the mirror; sweetly
she smiled at her gorgeous languid image,
and repaid the mute flattery
of the mirror with a kiss most sweet...

But the light went out; that pure vision
disappeared like an unreal shadow,
leaving sleep, which made me jealous
of the crystal that her mouth caressed.

Translated by H. Landman

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Gustavo Adolfo Bécquer -Rima XCI. No has sentido en la noche...-
Rima XCI. No has sentido en la noche...

No has sentido en la noche,
cuando reina la sombra
una voz apagada que canta
y una inmensa tristeza que llora?

¿No sentiste en tu oído de virgen
las silentes y trágicas notas
que mis dedos de muerto arrancaban
a la lira rota?

¿No sentiste una lágrima mía
deslizarse en tu boca,
ni sentiste mi mano de nieve
estrechar a la tuya de rosa?

¿No viste entre sueños
por el aire vagar una sombra,
ni sintieron tus labios un beso
que estalló misterioso en la alcoba?

Pues yo juro por ti, vida mía,
que te vi entre mis brazos, miedosa;
que sentí tu aliento de jazmín y nardo
y tu boca pegada a mi boca.


Rhyme XCI. Have you not sensed at night...

Have you not sensed at night,
when the shadows reign
a muffled voice that sings
and an immense sadness that cries?

Did you not hear in your virgin ears
the silent and tragic notes
that my dead fingers began
on the broken lyre?

Did you not feel a tear of mine
slide into your mouth,
nor felt my hand of snow
clasp yours of rose?

Did you not see in dreams
a shadow prowling in the air,
nor felt on your lips a kiss
that exploded mysteriously in the alcove?

Well I swear to you, my life,
that I saw you in my arms, apprehensive;
that I felt your breath of jasmine and tuberose
and your mouth clinging to my mouth.

Translated by H. Landman

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Gustavo Adolfo Bécquer -Rima XC. Yo soy el rayo...-
Rima XC. Yo soy el rayo...

Yo soy el rayo, la dulce brisa,
lágrima ardiente, fresca sonrisa,
flor peregrina, rama tronchada;
yo soy quien vibra, flecha acerada.

Hay en mi esencia, como en las flores
de mil perfumes, suaves vapores,
y su fragancia fascinadora,
trastorna el alma de quien adora.

Yo mis aromas doquier prodigo
ya el más horrible dolor mitigo,
y en grato, dulce, tierno delirio
cambio el más duro, crüel martirio.

¡Ah!, yo encadeno los corazones,
más son de flores los eslabones.
Navego por los mares,
voy por el viento
alejo los pesares
del pensamiento.
yo, en dicha o pena,
reparto a los mortales
con faz serena.

Poder terrible, que en mis antojos
brota sonrisas o brota enojos;
poder que abrasa un alma helada,
si airado vibro flecha acerada.

Doy las dulces sonrisas
a las hermosas;
coloro sus mejillas
de nieve y rosas;
humedezco sus labios,
y sus miradas
hago prometer dichas
no imaginadas.

Yo hago amable el reposo,
grato, halagüaut;eño,
o alejo de los seres
el dulce sueño,
todo a mi poderío
rinde homenaje;
todo a mi corona
dan vasallaje.

Soy amor, rey del mundo,
niña tirana,
ámame, y tú la reina
serás mañana.


Rhyme XC. I am a beam...

I am a beam, the sweet breeze,
ardent tear, fresh smile,
exotic flower, chopped-down branch;
To one who throbs, I am a sharp arrow.

There is in me an essence, like in the flowers
of a thousand perfumes, sweet vapors,
and its fascinating fragrance,
drives the soul that adores it crazy.

Wherever I lavish my aromas
it already mitigates the most horrible sorrow,
and changes the most hard, cruel martyrdom
into pleasing, sweet, tender delirium.

Ah! I shackle hearts
more than a chain of flowers.
I sail the seas,
ride the wind
remove the burdens
of thought.
I, in happiness or grief,
give unto mortals
with a serene face.

Terrible power, that by my whim
brings forth smiles or brings forth anger;
power to burn a frozen soul,
when the sharp arrow of anger throbs.

I give sweet smiles
to the beauties,
color their cheeks
with snow and roses,
moisten their lips,
and their glances
make them promise joys
unimaginable.

I make rest nice,
pleasant, attractive,
or take sweet dreams
away from people,
all pay homage
to my power;
all are vassals
to my crown.

I am love, lord of the world,
tyrannous girl,
love me, and it will be you
who reigns tomorrow.

Translated by H. Landman

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Gustavo Adolfo Bécquer -Rima LXXXIX. Negros fantasmas...-
Rima LXXXIX. Negros fantasmas...

Negros fantasmas,
nubes sombrías,
huyen ante el destello
de la luz divina.
Esa luz santa,
niña de negros ojos,
es la esperanza.

Al calor de sus rayos
mi fe gigante
contra desdenes lucha
sin amenguarse.
en este empeño
es, si grande el martirio,
mayor el premio.

Y si aún muestras esquiva
alma de nieve,
si aún no me quisieras,
yo no he de quererte:
mi amor es roca
donde se estrellan tímidas
del mal las olas.


Rhyme LXXXIX. Black phantoms...

Black phantoms,
shadowy clouds,
flee before the sparkle
of the divine light.
That holy light,
girl of black eyes,
is hope.

In the heat of its rays
my immense faith
grapples with disdain
undiminished.
In this undertaking,
if great is the martyrdom,
greater is the prize.

And if you still shun demonstration
soul of snow,
if you still don't desire me,
I don't need your desire:
my love is a rock
on which the waves of suffering
break timidly.

Translated by H. Landman

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Gustavo Adolfo Bécquer -Rima LXXXVIII. Errante por el mundo...-
Rima LXXXVIII. Errante por el mundo...

Errante por el mundo fui gritando:
“La gloria ¿dónde está?”
Y una voz misteriosa contestóme:
“Más allá... más allá...”

En pos de ella perseguí el camino
que la voz me marcó;
halléla al fin, pero en aquel instante
el humo se troncó.

Más el humo, formado denso velo,
se empezó a remontar.
Y penetrando en la azulada esfera
al cielo fue a parar.


Rhyme LXXXVIII. Wandering through the world...

Wandering through the world I shouted:
"Where has the glory gone?"
And a mysterious voice answered:
"Further on... further on..."

And after that I pursued the path
of which the voice spoke;
reached the end, but at that instant
the fog broke.

Plus the fog, forming a dense veil,
began to rise.
and penetrated the bluish sphere
to end in the skies.

Translated by H. Landman

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Gustavo Adolfo Bécquer -Rima LXXXVII. Es el alba una sombra...-
Rima LXXXVII. Es el alba una sombra...

Es el alba una sombra
de tu sonrisa,
y un rayo de tus ojos
la luz del día;
pero tu alma
es la noche de invierno,
negra y helada.


Rima LXXXVII. Es el alba una sombra...

The dawn is a shadow
of your smile,
and a beam from your eyes
the light of day;
but your soul
is a winter night,
black and frozen.

Translated by H. Landman

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Gustavo Adolfo Bécquer -Rima LXXXVI. Flores tronchadas, marchitas hojas...-
Rima LXXXVI. Flores tronchadas, marchitas hojas...

Flores tronchadas, marchitas hojas
arrastra el viento;
en los espacios, tristes gemidos
repite el eco.

En las nieblas de los pasado,
en las regiones del pensamiento
gemidos tristes, marchitas galas
son mis recuerdos.


Rhyme LXXXVI. Chopped-off flowers, withered leaves...

Chopped-off flowers, withered leaves
blown away in the wind;
in the spaces, echos repeat
sad moaning.

In the fog of the past,
in the realms of thought,
sad moaning, withered finery
are my memories.

Translated by H. Landman

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Gustavo Adolfo Bécquer -Rima LXXXV. Para que los leas con tus ojos grises...-
Rima LXXXV. Para que los leas con tus ojos grises...

A Elisa

Para que los leas con tus ojos grises,
para que los cantes con tu clara voz,
para que se llenen de emoción tu pecho
hice mis versos yo.

Para que encuentres en tu pecho asilo
y le des juventud, vida, calor,
tres cosas que yo no puedo darles,
hice mis versos yo.

Para hacerte gozar con mi alegría,
para que sufras tu con mi dolor,
para que sientas palpitar mi vida,
hice mis versos yo.

Para poder poner antes tus plantas
la ofrenda de mi vida y de mi amor,
con alma, sueños rotos, risas, lágrimas
hice mis versos yo.


Rhyme LXXXV. So that you read them with your grey eyes...

To Elisa

So that you read them with your grey eyes,
so that you sing them with your clear voice,
so that they fill your chest with emotion
I made my verses.

So that they find refuge in your chest
and receive youth, life, warmth,
three things that I cannot give them,
I made my verses.

So that you rejoice in my joy,
so that you suffer in my sorrow,
so that you feel the pulse of my life,
I made my verses.

So I could place before your comeliness
the offering of my life and of my love,
with soul, broken dreams, laughter, tears
I made my verses.

Translated by H. Landman

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Gustavo Adolfo Bécquer -Rima LXXXIV. Tu voz es el aliento de las flores...-
Rima LXXXIV. Tu voz es el aliento de las flores...

A Casta

Tu voz es el aliento de las flores,
tu voz es de los cisnes la armonía;
es tu mirada el esplendor del día,
y el color de la rosa es tu color.

Tú prestas nueva vida y esperanza
a un corazón para el amor ya muerto:
tú creces de mi vida en el desierto
como crece en un páramo la flor.


Rhyme LXXXIV. Your voice is the breath of flowers...

To Chastity

Your voice is the breath of flowers,
your voice is the harmony of swans;
the splendor of the day is your glance,
and the color of roses is your color.

You lend new life and hope
to a heart that already died for love:
you grow in the desert of my life
like a flower on a bleak plateau.

Translated by H. Landman

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Gustavo Adolfo Bécquer -Rima LXXXIII. Una mujer me ha envenenado el alma...-
Rima LXXXIII. Una mujer me ha envenenado el alma...

Una mujer me ha envenenado el alma,
otra mujer me ha envenenado el cuerpo;
ninguna de las dos vino a buscarme,
yo de ninguna de las dos me quejo.

Como el mundo es redondo, el mundo rueda.
Si mañana, rodando, este veneno
envenena a su vez, ¿por qué acusarme?
¿Puedo dar mas de lo que a mí me dieron?


Rhyme LXXXIII. A woman has poisoned my soul...

A woman has poisoned my soul,
another woman has poisoned my body;
none of them came to look for me,
I don´t complain for none of them.

As the world is round, the world rotates.
If tomorrow, rotating, this poison
does poison in turn, who can accuse me?
Can I give more than I was given?

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Gustavo Adolfo Bécquer -Rima LXXXII. Fingiendo realidades...-
Rima LXXXII. Fingiendo realidades...

Fingiendo realidades
con sombra vana,
delante del deseo
va la esperanza.
y sus mentiras
como el Fénix, renacen
de sus cenizas.


Rhyme LXXXII. Counterfeiting realities...

Counterfeiting realities
from unreal shadows,
before desire
comes hope.
and its lies,
like the Phoenix, are reborn
from their own ashes.

Translated by H. Landman

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Gustavo Adolfo Bécquer -Rima LXXXI. Dices que tienes corazón...-
Rima LXXXI. Dices que tienes corazón...

Dices que tienes corazón, y sólo
lo dices porque sientes sus latidos.
Eso no es corazón...; es una máquina,
que, al compás que se mueve, hace ruido.


Rhyme LXXXI. You say you have a heart...

You say you have a heart, and only
say it because you feel its beats;
that is not a heart... it is a machine
that to the rhythm it moves makes noise.

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Gustavo Adolfo Bécquer -Rima LXXX. Patriarcas que fuiste la semilla...-
Rima LXXX. Patriarcas que fuiste la semilla...

Patriarcas que fuiste la semilla
del árbol de la fe en siglos remotos:
al vencedor divino de la muerte,
rogadle por nosotros.

Profetas que rasgasteis inspirados
del porvenir el velo misterioso:
al que sacó la luz de las tinieblas,
rogadle por nosotros.

Almas cándidas, Santos Inocentes
que aumentáis de los ángeles el coro:
al que llamo a los niños a su lado,
rogadle por nosotros.

Apóstoles que echasteis por el mundo
del la Iglesia el cimiento poderoso:
al que es de verdad depositario,
rogadle por nosotros.

Mártires que ganasteis vuestra palma
en la arena del circo, en sangre rojo:
al que os dio fortaleza en los combates,
rogadle por nosotros.

Vírgenes semejantes a azucenas,
que el venado vistió de nieve y oro:
al que es fuente de la vida hermosura,
rogadle por nosotros.

Monjes que de la vida en el combate
pedisteis paz al claustro silencioso:
al que es iris de calma en las tormentas,
rogadle por nosotros.

Doctores cuyas plumas nos legaron
de virtud y saber rico tesoro:
al que es raudal de ciencia inextinguible,
rogadle por nosotros.

Soldados del ejercito de Cristo
santas y santos todos:
rogadle que perdone nuestras culpas
a Aquel que vive y reina entre vosotros.


Rhyme LXXX. Patriarchs who were the seed...

Patriarchs who were the seed
of the tree of faith in remote centuries:
to the divine conqueror of death,
pray for us.

Prophets who inspired of the future
tore the veil of mystery:
to he who separated the light from the darkness,
pray for us.

Simple souls, holy innocents
who augment the choir of the angels:
to he who calls children to his side,
pray for us.

Apostles who cast for the world
the powerful foundations of the Church:
to he who is the repository of truth,
pray for us.

Martyrs who awaited your death
in the arena of the coliseum, in red blood:
to he who gave you strength in combat,
pray for us.

Virgins like unto lilies,
whom the deer clothed in snow and gold:
to he who is source of beautiful life,
pray for us.

Monks who in the struggle of life
requested the peace of the silent cloister:
to he who is a rainbow of calm in storms,
pray for us.

Doctors whose pens bequeathed
a rich treasure of virtue and knowledge:
to he who is the inextinguishable torrent of science,
pray for us.

Soldiers of the army of holy
Christ and all the saints:
pray that he pardon our sins
to he who lives and reigns among you.

Translated by H. Landman

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Gustavo Adolfo Bécquer -Rima LXXIX. Mi vida es un erial...-
Rima LXXIX. Mi vida es un erial...

Mi vida es un erial,
flor que toco se deshoja;
que en mi camino fatal
alguien va sembrando el mal
para que yo lo recoja.


Rhyme LXXIX. My life is uncultivated land...

My life is uncultivated land,
flower I touch stripped of petals;
in my fatal path
someone is sowing evil
for me to harvest.

Translated by H. Landman

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Gustavo Adolfo Bécquer -Rima LXXVIII. Podrá nublarse el sol eternamente...-
Rima LXXVIII. Podrá nublarse el sol eternamente...

Podrá nublarse el sol eternamente;
podrá secarse en un instante el mar;
podrá romperse el eje de la tierra
como un débil cristal.

¡Todo sucederá! Podrá la muerte
cubrirme con su fúnebre crespón;
pero jamás en mí podrá apagarse
la llama de tu amor.


Rima LXXVIII. The sun could cast an eternal shadow...

The sun could cast an eternal shadow,
And the sea could run dry in but a chime;
The earth's axis could break
Like crystal fine.

Anything could happen! Death enswathing
Could cover me with it's mournful attire;
But in me your love's flame
Could never expire.

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Gustavo Adolfo Bécquer -Rima LXXVII. Es un sueño la vida...-
Rima LXXVII. Es un sueño la vida...

Es un sueño la vida,
pero un sueño febril que dura un punto;
Cuando de él se despierta,
se ve que todo es vanidad y humo...
¡Ojalá fuera un sueño
muy largo y muy profundo,
un sueño que durara hasta la muerte!...
Yo soñaría con mi amor y el tuyo.


Rhyme LXXVII. Life is a dream...

Life is a dream, but a fevered
dream that lasts an instant.
Waking from it, one sees
that all is vanity and smoke.
God grant it were
a long deep sleep,
a dream to last till death!
I would dream of my love and yours.

Translated by Michael Smith

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Gustavo Adolfo Bécquer -Rima LXXVI. En la imponente nave...-
Rima LXXVI. En la imponente nave...

En la imponente nave
del templo bizantino,
vi la gótica tumba a la indecisa
luz que temblaba en los pintados vidrios.

Las manos sobre el pecho,
y en las manos un libro,
una mujer hermosa reposaba
sobre la urna, del cincel prodigio.

Del cuerpo abandonado,
al dulce peso hundido,
cual si de blanda pluma y raso fuera
se plegaba su lecho de granito.

De la sonrisa última
el resplandor divino
guardaba el rostro, como el cielo guarda
del sol que muere el rayo fugitivo.

Del cabezal de piedra
sentados en el filo,
don ángeles, el dedo sobre el labio,
imponían silencio en el recinto.

No parecía muerta;
de los arcos macizos
parecía dormir en la penumbra,
y que en sueños veía el paraíso.

Me acerqué de la nave
al ángulo sombrío
con el callado paso que llegamos
junto a la cuna donde duerme un niño.

La contemplé un momento,
y aquel resplandor tibio,
aquel lecho de piedra que ofrecía
próximo al muro otro lugar vacío,

en el alma avivaron
la sed de lo infinito,
el ansia de esa vida de la muerte
para la que un instante son los siglos...

Cansado del combate
en que luchando vivo,
alguna vez me acuerdo con envidia
de aquel rincón oscuro y escondido.

De aquella muda y pálida
mujer me acuerdo y digo:
—¡Oh, qué amor tan callado, el de la muerte!
¡Qué sueño el del sepulcro, tan tranquilo!


Rhyme LXXVI. In the imposing nave...

In the imposing nave
of that Byzantine temple
I saw the Gothic tomb in the uncertain
light that trembled in the stained-glass windows.

Her hands were on her breast,
and in her hands a book,
and this most beautiful woman was lying
on the urn, a miracle of carving.

Sinking under the weight
of her sweet abandoned body
her granite bed was creased as if made
of the softness of feathers and of satin.

Of her last sweet smile
her face preserved the divine
radiance, just as the heavens preserve
the fleeting rays of the dying sun.

Sitting at the edge
of her pillow of stone
two angels with fingers on their lips
enjoined silence all around.

She did not seem dead;
she seemed to be asleep
in the shadow of the massive arches,
and seeing paradise in her slumber.

I approached the darkness
at the corner of the nave
as someone walking on quiet feet
would approach the cradle where a child is asleep.

I looked at her for a moment
as she glowed there brightly,
and at her bed of stone that offered
another, empty, space by the wall,

and they revived in my soul
the thirst for the infinite,
the yearning for that life in death
for which the centuries are but a moment.

Weary of the battle
I fight all through my life
sometimes I recall with envy
that retreat so dark and hidden.

I recall that pale
and silent woman, and say:
"What a silent love is that of death!
What a peaceful sleep is that of the grave!"

Translated by Brian Cole

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posted by Bishop @ 11:16   1 comments
Gustavo Adolfo Bécquer -Rima LXXV. Será verdad que cuando toca el sueño...-
Rima LXXV. Será verdad que cuando toca el sueño...

¿Será verdad que cuando toca el sueño
con sus dedos de rosa nuestros ojos,
de la cárcel que habita huye el espíritu
en vuelo presuroso?

¿Será verdad que, huésped de las nieblas,
de la brisa nocturna al tenue soplo,
alado sube a la región vacía
a encontrarse con otros?

¿Y allí desnudo de la humana forma,
allí los lazos terrenales rotos,
breves horas habita de la idea
el mundo silencioso?

¿Y ríe y llora y aborrece y ama
y guarda un rastro del dolor y el gozo,
semejante al que deja cuando cruza
el cielo un meteoro?

¡Yo no sé si ese mundo de visiones
vive fuera o va dentro de nosotros:
lo que sé es que conozco a muchas gentes
a quienes no conozco!


Rhyme LXXV. Is it true that when dream touches...

Is it true that when dream touches
our eyes with its pink fingers,
the spirit escapes the prison in which it dwells
in rapid flight?

Is it true that, while guests of the fog,
by the tenuous blowing of the nocturnal breeze,
we rise on wings to a region of emptiness
to encounter others?

And there stripped of the human form,
there torn from the noose of the mundane,
for a few brief hours inhabit the silent
world of pure thought?

And laugh and cry and loathe and love,
and keep a trace of sorrow and joy
like that left when a meteor
crosses the sky?

I don't know whether that world of visions
lives outside or inside of us;
what I know is that I recognize many people
whom I do not recognize!

Translated by H. Landman

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posted by Bishop @ 11:15   0 comments
Gustavo Adolfo Bécquer -Rima LXXIV. Las ropas desceñidas...-
Rima LXXIV. Las ropas desceñidas...

Las ropas desceñidas,
desnudas las espadas,
en el dintel de oro de la puerta
dos ángeles velaban.

Me aproximé a los hierros
que defienden la entrada,
y de las dobles rejas en el fondo
la vi confusa y blanca.

La vi como la imagen
que en un ensueño pasa,
como un rayo de luz tenue y difuso
que entre tinieblas nada.

Me sentí de un ardiente
deseo llena el alma;
¡como atrae un abismo, aquel misterio
hacía si me arrastraba!

Mas, ¡ay!, que de los ángeles
parecían decirme las miradas:
"¡El umbral de esta puerta
sólo Dios lo traspasa!"


Rhyme LXXIV. Their robes undone...

Their robes undone,
naked their swords,
on the golden lintel of the door
two angels stood guard.

I approached the ironwork
that defended the entrance,
and right behind those twin bars
I saw her hazy and white.

I saw her like an image
that happens in a dream,
like a ray of light tenuous and diffuse
swimming between darknesses.

I felt an ardent desire
fill my soul;
like an abyss attracts, that mystery
tugged at me!

But more, ay!, the angels' glances
seemed to tell me:
"The threshold of this door
only God may cross!"

Translated by H. Landman

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posted by Bishop @ 11:14   0 comments
Gustavo Adolfo Bécquer -Rima LXXIII. Cerraron sus ojos...-
Rima LXXIII. Cerraron sus ojos...

Cerraron sus ojos
que aún tenía abiertos,
taparon su cara
con un blanco lienzo,
y unos sollozando,
otros en silencio,
de la triste alcoba
todos se salieron.
La luz que en un vaso
ardía en el suelo,
al muro arrojaba
la sombra del lecho,
y entre aquella sombra
veíase a intérvalos
dibujarse rígida
la forma del cuerpo.

Despertaba el día
y a su albor primero
con sus mil ruidos
despertaba el pueblo.
Ante aquel contraste
de vida y misterio,
de luz y tinieblas,
yo pensé un momento:
“¡Dios mío, qué solos
se quedan los muertos!”

De la casa, en hombros,
lleváronla al templo,
y en una capilla
dejaron el féretro.
Allí rodearon
sus pálidos restos
de amarillas velas
y de paños negros.

Al dar de las ánimas
el toque postrero,
acabó una vieja
sus últimos rezos,
cruzó la ancha nave,
las puertas gimieron
y el santo recinto
quedóse desierto.

De un reloj se oía
compasado el péndulo
y de algunos cirios
el chisporroteo.
Tan medroso y triste,
tan oscuro y yerto
todo se encontraba
que pensé un momento:
“¡Dios mío, qué solos
se quedan los muertos!”

De la alta campana
la lengua de hierro
le dio volteando
su adiós lastimero.
El luto en las ropas,
amigos y deudos
cruzaron en fila,
formando el cortejo.

Del último asilo,
oscuro y estrecho,
abrió la piqueta
el nicho a un extremo;
allí la acostaron,
tapiáronla luego,
y con un saludo
despidióse el duelo.

La piqueta al hombro
el sepulturero,
cantando entre dientes,
se perdió a lo lejos.
La noche se entraba,
el sol se había puesto:
perdido en las sombras
yo pensé un momento:
“¡Dios mío, qué solos
se quedan los muertos!”

En las largas noches
del helado invierno,
cuando las maderas
crujir hace el viento
y azota los vidrios
el fuerte aguacero,
de la pobre niña
a veces me acuerdo.

Allí cae la lluvia
con un son eterno;
allí la combate
el soplo del cierzo.
Del húmedo muro
tendida en el hueco,
¡acaso de frío
se hielan los huesos...!

¿Vuelve el polvo al polvo?
¿Vuela el alma al cielo?
¿Todo es, sin espíritu,
podredumbre y cieno?
¡No sé; pero hay algo
que explicar no puedo,
que al par nos infunde
repugnancia y duelo,
a dejar tan tristes,
tan solos los muertos.


Rhyme LXXIII. They closed her eyes...

They closed her eyes
which were still open,
covered her face
with white linen,
and some sobbing,
the others silent,
all abandoned
the sad alcove.
The light that burned
in glass on the floor,
cast on the wall
the shadow of the bed,
and in that shadow
one could see at intervals
rigidly outlined
the shape of the corpse.

The day awoke
and to that first dawn
with its thousand noises
the town awoke.
Before that contrast
of life and mystery,
of light and darkness,
I thought for a moment:
"My god, how alone
we leave our dead!"

From the house she was borne
on shoulders to the church,
and the coffin left
in a chapel thereof.
Her pallid rest
surrounded there
by yellow candles
and by black cloth.

At the last ring
of the sunset bells,
an old woman finished
her final prayers,
crossed the wide nave,
the door groaned
and the holy place
was left deserted.

I heard the measured
pendulum of a clock
and the sputtering
of some wax tapers.
So fearful and sad,
so dark and stiff
I found everything
that I thought for a moment:
"My god, how alone
we leave our dead!"

The iron tongue
of the lofty bell
pealing gave her
its pathetic farewell.
The attendees in dark clothes,
friends and relatives
passed in line,
forming the procession.

The pickaxe opened
a recess in the end,
dark and confining,
of the ultimate asylum;
there they laid her,
and immmediately walled her in,
and with a bow
the mourners departed.

Pickaxe on his shoulder,
the gravedigger,
singing between his teeth,
was lost in the distance.
The night entered,
the sun had set:
lost in the shadows
I thought for a moment:
"My god, how alone
we leave our dead!"

In the long night
of frozen winter,
when the woods
rustle with the wind
and the heavy rains
flog the windows,
I sometimes think
of that poor woman.

There the rains fall on her
with an eternal sound;
there she struggles
with the north wind's gusts;
the wet wall
lying flat in a hollow,
perhaps of cold
her bones will freeze...!

Does dust return to dust?
Does the soul soar to the sky?
Is everything, without spirit,
putrefaction and mud?
I don't know; but there is something
I cannot explain,
that instilled in me both
repugnance and sorrow,
so sad to leave,
so alone the dead

Translated by H. Landman

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posted by Bishop @ 11:13   0 comments
Gustavo Adolfo Bécquer -Rima LXXII. Las ondas tienen vaga armonía...-
Rima LXXII. Las ondas tienen vaga armonía...

Primera voz

Las ondas tienen vaga armonía,
Las violetas suave olor,
brumas de plata la noche fría,
luz y oro el día;
yo algo mejor:
¡yo tengo Amor!


Segunda voz

Aura de aplausos, nube rabiosa,
ola de envidia que besa el pie.
isla de sueños donde reposa
el alma ansiosa.
¡dulce embriaguez
la Gloria es!


Tercera voz

Ascua encendida es el tesoro,
sombra que huye la vanidad,
todo es mentira: la gloria, el oro.
Lo que yo adoro
sólo es verdad:
¡la Libertad!

Así los barqueros pasaban cantando
la eterna canción,
y al golpe del remo saltaba la espuma
y heríala el sol.

“¿Te embarcas?”, gritaban, y yo sonriendo
les dije al pasar:
“ha tiempo lo hice, por cierto que aun tengo
la ropa en la playa tendida a secar.


Rhyme LXXII. The waves have vague harmony...

First voice

The waves have vague harmony,
the violets sweet scent,
mists of silver the cold night,
light and gold the day;
I have something better:
I have Love!


Second voice

Dawn of applause, rabid cloud,
waves of envy that kiss your feet,
isle of dreams where the anxious
soul finds rest.
sweet rapture
is Glory!


Third voice

Burning embers are the treasure,
fleeting shadow the vanity,
all is lies: the glory, the gold.
The only thing that I
adore in truth:
is Liberty!

Thus the boatmen went on singing
the eternal song,
and the spray leapt to the pounding of oars
and stung like the sun.

"Getting on?", they shouted, and I smiling
told them in passing:
"some time ago I did, but now my clothes
are still spread out on the beach to dry."

Translated by H. Landman

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posted by Bishop @ 11:12   0 comments
Gustavo Adolfo Bécquer -Rima LXXI. No dormía: vagaba en ese limbo...-
Rima LXXI. No dormía: vagaba en ese limbo...

No dormía: vagaba en ese limbo
en que cambian de forma los objetos,
misteriosos espacios que separan
la vigilia del sueño.

Las ideas que en ronda silenciosa
daban vueltas en torno a mi cerebro,
poco a poco en su danza se movían
con un compás más lento.

De la luz que entra al alma por los ojos
los párpados velaban el reflejo;
mas otra luz el mundo de visiones
alumbraba por dentro.

En este punto resonó en mi oído
un rumor semejante al que en el templo
vaga confuso al terminar los fieles
con un Amén sus rezos.

Y oí como una voz delgada y triste
que por mi nombre me llamó a lo lejos,
¡y sentí olor de cirios apagados,
de humedad y de incienso!

Entró la noche y del olvido en brazos
caí cual piedra en su profundo seno.
Dormí y al despertar exclamé: —¡Alguno
que yo quería ha muerto!


Rhyme LXXI. Sleepless I wandered in that limbo...

Sleepless I wandered in that limbo
where all objects lose their shapes,
mysterious spaces that separate
waking life from sleep.

Thoughts that silently revolved
in wheeling dance about my brain
little by little reduced their pace
to a slower time.

The reflection of the light that comes to the soul
in through the eyes was veiled by the lids;
but the world of vision was lit from within
by another light.

At this point there echoed in my ears
a wavering sound, confused like that
in a church when the faithful are ending their prayers
with a firm 'Amen'.

And I seemed to hear a delicate, sad
voice that called me by name from afar
and I smelt the smell of snuffed-out candles,
of damp and fragrant incense

Night came down, and in the arms
of oblivion I fell like a stone
into her deep breast, and waking cried:
"Someone I loved has died!"

Translated by Brian Cole

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posted by Bishop @ 11:11   1 comments
Gustavo Adolfo Bécquer -Rima LXX. Cuántas veces al pie de las musgosas...-
Rima LXX. Cuántas veces al pie de las musgosas...

¡Cuántas veces al pie de las musgosas
paredes que la guardan,
oí la esquila que al mediar la noche
a los maitines llama!

¡Cuántas veces trazo mi silueta
la luna plateada,
junto a la del ciprés que de su huerto
se asoma por las tapias!

Cuando en sombras la iglesia se envolvía,
de su ojiva calada,
¡cuántas veces temblar sobre los vidrios
vi el fulgor de la lámpara!

Aunque el viento en los ángulos oscuros
de la torre silbara,
del coro entre las voces percibía
su voz vibrante y clara.

En las noches de invierno, si un medroso
por la desierta plaza
se atrevía a cruzar, al divisarme,
el paso aceleraba.

Y no faltó una vieja que en el torno
dijese a la mañana
que de algún sacristán muerto en pecado
era yo el alma.

A oscuras conocía los rincones
del atrio y la portada;
de mis pies las ortigas que allí crecen
las huellas tal vez guardan.

Los búhos, que espantados me seguían
con sus ojos de llamas,
llegaron a mirarme con el tiempo
como a un buen camarada.

A mi lado sin miedo los reptiles
se movían a rastras;
¡hasta los mudos santos de granito
creo que me saludaban!


Rhyme LXX. How many times at the foot of the mossy...

How many times at the foot of the mossy
wall that protects her,
have I heard the bell that in the middle of the night
calls to matins.

How many times has the silver moon
traced my silhouette,
next to the cypress that stands
by the adobe wall of her garden.

While the church lay nestled in shadows,
how many times flickering
upon the glass of its fretted arch
did I see the glimmer of her lamp!

Although the wind whispered through the dark
corners of the tower,
among the voices of the choir I perceived
her voice vibrant and clear.

In the night of winter, if a timid one
dared to cross
the deserted plaza, on making me out,
his steps accelerated.

Nor is an old crone lacking who on this topic
will say in the morning
that I was the soul of some sacristan
who had died in sin.

In the dark I recognize every corner
of the vestibule and the facade
the nettles that grow there perhaps sometimes
preserve the tracks of my feet.

The frightened owls that followed me
with their eyes of flame,
after a time came to look on me
as a good companion.

To my side without fear reptiles
came crawling;
I believe that even the mute saints
of granite saluted me!

Translated by H. Landman

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posted by Bishop @ 11:10   0 comments
Gustavo Adolfo Bécquer -Rima LXIX. Al brillar un relámpago nacemos...-
Rima LXIX. Al brillar un relámpago nacemos...

Al brillar un relámpago nacemos
y aún dura su fulgor cuando morimos;
tan corto es el vivir.

La gloria y el amor tras que corremos
sombras de un sueño son que perseguimos:
¡Despertar es morir!


Rhyme LXIX. We are born as a flash of lightning...

We are born as a flash of lightning,
brilliant still when we die:
so short is life.

The fame and love we chase
are shadows of a dream we pursue:
to awake is to die.

Translated by Michael Smith

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posted by Bishop @ 11:08   1 comments
Gustavo Adolfo Bécquer -Rima LXVIII. No se lo que he soñado...-
Rima LXVIII. No se lo que he soñado...

No se lo que he soñado
En la noche pasada
Triste, muy triste debió ser el sueño,
Pues despierto la angustia me duraba.

Note, al incorporarme,
Húmeda la almohada,
Y por primera vez sentí, al notarlo,
De un amargo placer henchirse el alma.

Triste cosa es el sueno
Que llanto nos arranca;
Más tengo en mi tristeza una alegría...
¡Se que aun me quedan lagrimas!


Rhyme LXVIII. I wept while I was dreaming...

I wept while I was dreaming
That thou didst buried lie;
I woke, and with my weeping
My cheeks were not yet dry.

I wept while I was dreaming
That thou hadst gone from me;
I woke, and still kept weeping
Full long and bitterly.

I wept while I was dreaming
That thou didst love me well;
I woke, and--woe is me, love--
My tears are flowing still.

Translated by Chas. G. Leland

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posted by Bishop @ 11:08   1 comments
Gustavo Adolfo Bécquer -Rima LXVII. Qué hermoso es ver el día...-
Rima LXVII. Qué hermoso es ver el día...

¡Qué hermoso es ver el día
coronado de fuego levantarse,
y, a su beso de lumbre,
brillar las olas y encenderse el aire!

¡Qué hermoso es tras la lluvia
del triste otoño en la azulada tarde,
de las húmedas flores
el perfume aspirar hasta saciarse!

¡Qué hermoso es cuando en copos
la blanca nieve silenciosa cae,
de las inquietas llamas
ver las rojizas lenguas agitarse!

Qué hermoso es cuando hay sueño,
dormir bien... y roncar como un sochantre
y comer... y engordar... ¡y qué desgracia
que esto sólo no baste!.


Rhyme LXVII. How beautiful to see the day...

How beautiful to see the day
rise crowned with fire,
and watch its kiss of light
dazzle the waves and burn the air!

How beautiful on a blue evening
after sad autumnal rain,
to fill one's lungs
with the scent of wet flowers!

How beautiful when noiselessly
the white snow falls in flakes,
to see stirring
red tongues of restless flames!

How beautiful to sleep well
when tired ... and snore like a sexton ...
and eat ... and grow fat ... and what bad luck
all this is not enough!

Translated by Michael Smith

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posted by Bishop @ 11:07   1 comments
Gustavo Adolfo Bécquer -Rima LXVI. De dónde vengo...-
Rima LXVI. De dónde vengo...

¿De dónde vengo...? El más horrible y áspero
de los senderos busca:
Las huellas de unos pies ensangrentados
sobre la roca dura,
los despojos de un alma hecha jirones
en las zarzas agudas,
te dirán el camino
que conduce a mi cuna.

¿A donde voy? El más sombrío y triste
de los páramos cruza,
valle de eternas nieves y de eternas
melancólicas brumas.

En donde esté una piedra solitaria
sin inscripción alguna,
donde habite el olvido,
allí estará mi tumba.


Rhyme LXVI. From where do I come...

From where do I come...? Seek the most horrible
and rugged of paths:
the tracks of bloody feet
on the hard rock,
the scraps of a soul completely shredded
by sharp brambles
they will tell you the way
that leads to my cradle.

To where do I go...? Across the most shadowy
and sad of deserts,
valley of eternal snow and of eternal
melancholy mist.

Where there is one solitary stone
without any inscription,
where forgetfulness dwells,
there will be my tomb.

Translated by H. Landman

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posted by Bishop @ 11:06   0 comments
Gustavo Adolfo Bécquer -Rima LXV. Llegó la noche...-
Rima LXV. Llegó la noche...

Llegó la noche y no encontré un asilo,
¡y tuve sed...!, mis lágrimas bebí;
¡y tuve hambre! ¡Los hinchados ojos
cerré para morir!

¡Estaba en un desierto! Aunque a mi oído
de las turbas llegaba el ronco hervir,
yo era huérfano y pobre... ¡El mundo estaba
desierto... para mí!


Rhyme LXV. The night came...

The night came and I found no shelter,
and I was thirsty...!, I drank my tears;
and I was hungry! My swollen eyes
I closed to die!

I was in a desert! Although at my ears
arrived the raucous seething of the crowds,
I was orphaned and poor... The world was
a desert... for me!

Translated by H. Landman

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posted by Bishop @ 11:05   0 comments
Gustavo Adolfo Bécquer -Rima LXIV. Como guarda el avaro su tesoro...-
Rima LXIV. Como guarda el avaro su tesoro...

Como guarda el avaro su tesoro,
guardaba mi dolor;
le quería probar que hay algo eterno
a la que eterno me juró su amor.

Mas hoy le llamo en vano y oigo al tiempo
que le agotó, decir:
“¡Ah, barro miserable, eternamente
no podrás ni aun sufrir!


Rhyme LXIV. As a miser guards his treasure...

As a miser guards his treasure,
I guarded my pain;
I wanted to prove there was something as eternal
as the eternal love she swore to me.

But today I call in vain and hear the time
that has passed, say:
"Ah, miserable mud, eternally
you will not be able even to suffer!"

Translated by H. Landman

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posted by Bishop @ 11:04   0 comments
Gustavo Adolfo Bécquer -Rima LXIII. Como enjambre de abejas irritadas...-
Rima LXIII. Como enjambre de abejas irritadas...

Como enjambre de abejas irritadas,
de un obscuro rincón de la memoria
salen a perseguirnos los recuerdos
de las pasadas horas.

Yo los quiero ahuyentar. ¡Esfuerzo tan inútil!
Me rodean, me acosan,
y unos tras otros a clavarme vienen
el agudo aguijón que el alma encona.


Rhyme LXIII. Memories of past days...

Memories of past days
like a swarm of irate bees
come out of a dark corner
to haunt me.

I want to drive them away. Vain effort !
They surround me, they harrass me,
and, one by one, they thrust in me
the sharp sting that inflames the soul.

Translated by Guia K. Monti

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posted by Bishop @ 11:03   1 comments
Gustavo Adolfo Bécquer -Rima LXII. Primero es un albor...-
Rima LXII. Primero es un albor...

Primero es un albor trémulo y vago,
raya de inquieta luz que corta el mar;
luego chispea y crece y se difunde
en ardiente explosión de claridad.

La brilladora lumbre es la alegría;
la temerosa sombra es el pesar;
¡Ay!, en la oscura noche de mi alma,
¿cuándo amanecerá?


Rhyme LXII. At first it's a blurry...

At first it's a blurry and flickering glow,
shifting light ray slicing the sea,
presently it sparkles and grows and spreads
in a blazing explosion of clarity.

The brilliant shining is joy;
the timid shadow is grief;
Ay! when, in the dark night of my soul,
will dawn bring me relief?

Translated by H. Landman

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posted by Bishop @ 11:02   0 comments
Gustavo Adolfo Bécquer -Rima LXI. Este armazón de huesos y pellejo...-
Rima LXI. Este armazón de huesos y pellejo...

Este armazón de huesos y pellejo
de pasear una cabeza loca
cansado se halla al fin, y no lo extraño;
pues, aunque es la verdad que no soy viejo,

de la parte de vida que me toca
en la vida del mundo, por mi daño
he hecho un uso tal, que juraría
que he condensado un siglo en cada día.

Así, aunque ahora muriera,
no podría decir que no he vivido;
que el sayo, al parecer nuevo por fuera,
conozco que por dentro ha envejecido.

Ha envejecido, sí, ¡pese a mi estrella!,
harto lo dice ya mi afán doliente;
que hay dolor que al pasar su horrible huella
graba en el corazón, si no en la frente.


Rhyme LXI. This frame of skin and bones...

This frame of skin and bones
parading a lunatic's head
has finally grown weary, and I don't wonder;
for, although it is true that I'm not old,

I have made such use of the part of life
that was mine in the life of the world,
to my detriment, that you would swear
I had condensed a century into each day.

Thus, even if I should die now,
you couldn't say I hadn't lived;
this tunic, apparently new on the outside,
on the inside I know has grown old.

Has grown old, yes, damn my luck!
so my ailing enthusiasm tells me;
for there is pain whose passing carves horrible
furrows in the heart, if not in the forehead.

Translated by H. Landman

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posted by Bishop @ 11:01   0 comments
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